Transjoik har eksistert i over ti år, og Uja Nami er deres 4. album. Gruppa består av Nils-Olav Johansen på vokal og gitar, Tor Haugerud og Snorre Bjerck på percussion og gruppas grunnlegger Frode Fjellheim på synth og vokal. De har de siste årene turnert både her hjemme i Skandinavia og ute i Europa, USA og Canada. Blant journalister og publikum har de blitt omtalt som et av de mest spennende prosjektene i verden der egen folkemusikk møter nye urbane uttrykk.
Tidal
Spotify
Transjoik lager musikk som er opphissende, vital og krafttfull! Sang, strupejoik, bønnerop, rap eller resitasjon? Transjoik er fire musikere som bruker stemmen på en måte du aldri har hørt maken til. Med utgangspunkt i gamle joikeopptak på voksrull bygger gruppen opp en moderne men samtidig tidløs, suggestiv stemning.
De vokale uttrykkene forsterkes av to trommesett, synth, elektroniske loops, og bass-gitar. Om man må snakke om musikalske båser, er electronica, ambient og trance mulige sammenligningere. Selvsagt kan betegnelsen world music også brukes. I så fall har Transjoik bragt denne sjangeren et skritt videre.
Transjoik har de siste årene inspirert en rekke artister og produsenter ute i verden. Et resultat av dette er deres ”Remix Project” der artister/produsenter som Transglobal underground, Aki Nawaz/FunDaMental og DJ Mutamassik (Egypt/New York) har laget remixer av Transjoiks musikk. Transjoik har nå integrert disse remixene i konsertene sine og opplever ofte et ekstatisk dansende publikum foran scenen.
Transjoik opplevde høsten 2003 en enorm interesse fra media og publikum rundt omking i Europa etter at de vant den Europeiske finalen i ”Liet International”. Konkuransen ble holdt i Nederland og samlet representanter for 12 minoritets-kulturer i Europa. Låten de vant med ”Mijjajaa” er ett av sporene på deres nyeste CD ”Uja Nami”som kom høsten 2004.
Urhipt!
I 1992 starta Frode Fjellheim det som har utvikla seg til å bli noe av det mest spennende som finnes i grenselandene mellom etnisk musikk og et utall moderne, urbane uttrykk. Transjoik nyter nå stor anseelse på verdensbasis og med sin fjerde CD tar de stadig nye steg i retning steder der ingen andre har tråkka tidligere. Det har vært sagt før, men akkurat i dette tifellet tåler det å bli gjentatt: Dette er urhipt!Sjøl om det samiske og joiken fortsatt er veldig sentral i tenkesettet til kollektivet, så finner vi i stadig større grad elementer fra pop, rock, electronica og sjølsagt jazz eller improvisert musikk.
Totalt sett har bandet blitt enda mer unikt ved denne korsveien og at utlendingene i stadig større grad trykker de til sitt bryst, er ikke vanskelig å skjønne.Det vokale aspektet og, uten forkleinelse for noen av de andre, ikke minst Nils-Olav Johansen, er veldig sentralt og veldig suggererende.
Transjoik evner å trekke lytteren inn i en slags transisk, men likevel svært groovete verden - en verden som de er helt aleine om. Som sagt: Urhipt!
Tor Hammerø (www.puls.no)
Joik i en ny verden
I grenselandet mellom rock, elektronika, verdensmusikk og joik utvikler Transjoik seg stadig videre.
Samtidig som Transjoik hele tiden har holdt fast ved joiken som utgangspunkt, har de beveget seg med sjumilssteg etter at de utga sitt første album under navnet Frode Fjellheim Jazzjoik Ensemble for ti år siden.
«Uja Nami» befinner seg i likhet med deres tidligere album i et landskap det er vanskelig å beskrive med ord. Bandet bruker elementer fra rock, jazz og elektronika og såkalt verdensmusikk, men lager en blanding som er helt deres egen. Det skyldes selvfølgelig at mye av musikken er basert på tradisjonell joik og at bandet gjør mye ut av de melodiske mulighetene i joiketradisjonen.
Men her er også låter som er inspirert av kinesisk folkemusikk og en sang der gitarist og vokalist Nils Olav Johansen fra Bjugn utforsker sine finske røtter. Helhetsinntrykket denne gangen er litt mer dempet, samtidig som grooven er på plass og låtene trer tydeligere fram enn før.
Trygve Lundemo (Adresseavisen)
Midtnorsk verdensmusikk
Med sørsamiske Frode Fjellheim som frontfigur har Transjoik skapt sin egen nisje, der jazz, rock og elektronika mikses med vokale uttrykk inspirert av joik. Transjoik gjør mye av det samme grepet med den sørsamiske tradisjonen som Karl Seglem gjør med folkemusikk fra sine hjemtrakter. Men Transjoik baserer seg på trommer, gitar, synth og ikke minst en fantasifull bruk av fire menneskelige stemmer, der spesielt Nils-Olav Johansen er sentral.
Bandet synger en del på sørsamisk, men synger like gjerne lyder som er en del av musikken, uten at de betyr noe som helst. Tittellåten «Uja Nami» er et eksempel på det. De har også latt seg inspirere både av finsk, kinesisk og arabisk vokalkunst. Legg til en leken omgang med elektronikkens muligheter, og du har fascinerende midtnorsk verdensmusikk.
Olav Gorseth (Bergens Tidende)