Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Et møte mellom Transjoik´s elektroniske verdensmusikk og den pakistanske qawwali-sangeren Sher Miandad Khan.

Hans nå avdøde slektning, Nusrat Fateh Ali Khan brakte qawwali ut i den store verden gjennom samarbeid med bl. a. Peter Gabriel og Jan Garbarek. Sher Miandad bærer arven videre på sin egen måte og regnes som en av de største sangerne innen denne tradisjonen i sitt hjemland, Pakistan.

Transjoik har gjennom sine tidligere utgivelser begeistret et stort publikum med sine moderne bearbeidinger av joik. Samtidig har man lett kunnet kjenne igjen elementer fra en rekke andre musikktradisjoner rundt omkring i verden. Nå har de definitivt tatt et stort skritt ut i verden og lanserer en CD med fokus på den pakistanske qawwali-tradisjonen! Det er fortsatt Transjoik, - fortsatt er joiken og den karakteristiske sounden der, men dette er likevel noe helt nytt!

Frode Fjellheim (vokal og keyboard)
Nils-Olav Johansen (vokal og gitar)
Snorre Bjerck (percusjon)
Tor Haugerud (percusjon)
Sher Miandad Khan (vokal)
Sheema Mukherjee (sitar)
 

Tidal

Spotify

I desember 2004 besøkte bandet en festival i Lahore i Pakistan. Der gjennomførte de to konserter sammen med sangeren Sher Miandad Khan. De rakk også å tilbringe noen dager i et studio i Lahore. Der satt de sammen og laget nye låter og forsøkte å finne ut hvordan Transjoik kunne møte qawwali. Resultatet foreligger nå på CD´en Bewafá.

Begrepet bewafá er urdu og beskriver en person som ikke gjengjelder ens kjærlighet. Og det er nettopp kjærlighet, ofte den tragiske og ulykkelige kjærligheten, som omtales i tekstene på CD´en. Samtidig har tekstene dette mystiske sløret av religion og det guddommelige som er karakteristisk for qawwalien - sufienes musikk i Asia. Ofte omtales kjærlighet til Allah og mennesker i samme setning uten klare skiller - og gjerne med en lidenskapelig intensitet.

På samme måten som i joiken brukes bare få ord i tekstene, eller man bruker vokalinnslag uten tekstlig mening. Dette sammen med andre musikalske slektskap har gjort at Transjoik og Sher Miandad Khan har funnet et kraftfullt felles uttrykk vi er stolt over å kunne presentere.

Prosjektet er kommet i stand i samarbeid med Horisont/MELA i Oslo.

Dagbladet i spalten "I CD-spilleren" 1/11-05

I fjor fikk Frode Fjellheim spellemannsprisen for albumet "Aejlies Gaaltije" foran sin egen gruppe Transjoik! Gruppa har nå gått i kompaniskap med den pakistanske vokalisten Sher Miandad Khan, og vever sin miks av electronica, trance og joik sammen med qawwaali (nesten ordløs sang) - som Khans slektning Nusrat Fateh Ali Khan brakte ut til et større publikum. De svevende og drømmende lydbildene omfavner deg som lytter, og danner et varmt og spennende verdensmusikalsk landskap som ikke likner noe annet. (Øyvind Rønning - Dagbladet)

Drømmende sjangerlek
Transjoik “Bewafá” anmeldt av Mode Steinkjer i Dagsavisen 15. oktober 2005

Frode Fjellheims musikalske prosjekt Transjoik omfavner en hel liten verden på den nye platen, ”Bewafá” og det skulle forundre meg om ikke verden skulle omfavne dem også når platen kommer til uken.

Det vil si, Transjoik er allerede bedre kjent utenfor Norges grenser enn innenfor, og har med sin helt spesielle blanding av tradisjon og nytenkning forført et stort publikum på tvers av flere sjangere. Med utgangspunkt i den etniske sørsamiske sangen utviklet de et svært utbant uttrykk joik og en pulserende og til dels improvisert rytme skaper høyspente impulser både innenfor bandet og i forhold til den som lytter. Dette har gjort at Transjoiks miks av joik, rock, jazz, rytmisk perkusjon og ambient synth er blitt en spydspiss innen moderne norskættet crossovermusikk. Bandet blir også ofte plassert i verdensmusikkategorien, noe som forsterkes ved at de denne gangen har med seg den pakistanske qawwaali-sangeren Sher Miandad Khan. Han var også med dem på Mela-konserten som startet hele dette samarbeidet, og som forte til innspillingen av Bewafá i Lahore.

Møtet mellom Transjoiks ambiente trance-punk fra Nordkalotten, og Nusrat Fateh Ali Khan-slektningen Sher Miandad, er en musikalsk forbrødring av de sjeldne. Sher Mian Dads suggererende og instinktive bruk av stemmen passer som hånd i hanske til Transjoiks like suggererende rytmer og melodiske lydstrøm, og med Frode Fjellheims joik og gitarist/vokalist Nils-Olav Johansens måte å bruke stemmen på som kavaler i flere av låtene, blir dette en spennende miks av det nordiske og det østlige.

Fjellheim synger ofte på sørsamisk, men bruker like gjerne joiken som et eget instrument og lar stemmen gli i ett med det elektroniske groovet. Sher Miandad synger på en beslektet mate, kan man si, ved at qawwaali-sangen har den same suggererende og flytende effekten. På mange måter er dette en naturlig vei å gå for Transjoik. Etter tre plater som utviklet lydbildet deres til å bli åpent og mottakelig for det aller meste, fikk de remikset mange av sangene på en egen plate, ved hjelp at størelser som Transglobal Underground, FunDaMental og egyptiske DJ Mutamassik.

Bewafá står fram som et høydepunkt i Transjoiks katalog så langt, en plate som åpner horisonten i musikken dems ytterligere. I uttrykk ligger platen et sted mellom intens og nærmest dirrende eksplosiv ”rock”, og en drømmende atmosfærisk sjangerlek som oppsluker deg før du vet ordet av det.

Transjoik på tvers

“Bewafá” anmeldt av Trygve Lundemo i Adresseavisen 25. oktober 2005

«Befawa» viser at Transjoik har et mye bredere register å spille på enn joiken som har gitt bandet sitt navn. Her byr de på mer «trans» enn joik. Med det mener jeg at dette er overskridende, sjangeroverskridende musikk i mer enn én forstand. Ikke bare går de inn i et samarbeid med den flotte, pakistanske vokalisten Sher Miandad Khan, som høres helt naturlig og uanstrengt ut, de komponerer også låter på tvers av alle grenser.

Samtidig som vi hører joikens pulserende rytmer i bunnen, inngår Transjoiks musikere her i en dialog med gamle, asiatiske tradisjoner, samtidig som de tilfører det hele et gjennomtenkt, elektronisk lydbilde. Sluttresultatet er slett ikke så innfløkt som en slik beskrivelse kan tyde på. Det klinger tvert imot melodiøst og lett tilgjengelig.

Høydepunkter: «Befawá» og «Jinde mahi mahi».

Transjoik i østerled - Fascinerende musikalsk møte
“Bewafá” anmeldt av Olav Gorseth i Bergens Tidende 20. oktober 2005

Transjoik har i flere år vært et av Norges mest spennende band. Kombinasjonen av joik og elektronikapreget jazz har gitt dem en lett gjenkjennelig identitet. Nå har de vendt seg østover og funnet en sjelefrende i qawwalisangeren Sher Miandad Khan. Qawalli er de muslimske mystikere, sufienes, tradisjonelle musikk. Platen er inspirert av Transjoiks besøk i Lahore i Pakistan, der de hadde to konserter med Khan og brukte mye tid i studio.

Qawwali-tradisjonen er fra før kjent her i landet gjennom Sher Miandads avdøde slektning Nusrat Fateh Ali Khan som blant annet samarbeidet med Jan Garbarek.

Qawwali er lidenskapelig sang, med få ord, til tider ordløs. Dette fellesskapet med joiken kan høres i møtet mellom Transjoik og Khan. Under det hele ligger det mektige lydteppet som er typisk for Transjoik. Det er et fascinerende musikalsk møte. To forskjellige eldgamle sangtradisjoner smeltet sammen med hypermoderne musikk. Slik oppstår noe helt nytt.

Ketil Bjørgan - Midt i musikken
NRK P2 fredag 21. oktober - hør hele anmeldelsen på: NRK Nettradio

Sher Miandad Khan - navnet er på de fleste pakistanske lepper som en slekting av den avdøde Nusrat Fateh Ali Khan som gjorde qawwalimusikken kjent over hele verden. Og Sher Miandad har noen av den samme intensiteten som Nusrat. En litt mørk og hes stemme med en tilstedeværelse som få andre.

Transjoik er kjent for mange som en norsk verdensmusikkgruppe som på ulike måter tolker den samiske joiken i en moderne musikalsk drakt. I 2004 reiste de til Lahore og holdt to konserter med Shar Miandad Khan og plata Bewafá kommer nå som et resultat av dette samarbeidet.

Nå er det riktignok ikke noe nytt at hverken qawwalimusikken eller joiken forener seg med andre sjangre men det er første gang jeg hører at de kobler seg til hverandre. Det kan kanskje høres ut som et litt håpløst prosjekt - med dette låter faktisk bra!

Farojournalen - Uke 42, 2005

Transjoik Bewafá er den tredje utgivelsen på Frode Fjellheims ferske plateselskap Vuelie. De to første ble nominert til Spellemannsprisen i Åpen klasse i vår. Frode Fjellheim Aejlies Gaaltije vant, og det er gode grunner til å tro at Uja Nami var en god nummer to. Det skal hardt gjøres å slå Bewafá i denne Spellemanns-kategorien, der konkurransen er aller størst.

nb_NONorsk bokmål
Powered by TranslatePress
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop