Nå på CD!

Adresseavisen: "Klanglig mesterverk"

Etter urframføringen på Voss i 2011 skrev Avisa Hordaland;

"Miksen av latinske, norrøne og samiske tekstar i kombinasjon med Frode Fjellheim sin sjanger- og grenseoverskridande verdsmusikk gleid så godt saman. Så naturleg at du mest tok til å undrast på kvifor ikkje alle messer gjennom alle tider var skrivne på denne måten."

 

Frode Fjellheim ga i 2004 ut CD-en Aejlies Gaaltije, en musikalsk messe som kombinerte samisk musikktradisjon med elementer fra den europeiske kirkemusikken. CD-en ble belønnet med strålende anmeldelser og Spellemannpris.

Biejjien Vuelie - Solkvad er på mange måter en oppfølger til denne. Fortsatt er det samiske språket og den samiske musikktradisjonen tilstede, men her er også elementer fra den norrøne diktningen. I norrøn tid var det sannsynligvis en sterk samisk tilstedeværelse i hele Norge. Mange av skriftene i «Den Eldre Edda» ble nedtegnet i en brytningstid der den europeiske kristne kulturen blandet seg med den norrøne og samiske kulturen.

Tekstmaterialet er fritt sammensatt for å vise dette kulturelle mangfoldet, og som er en del av vår historie og kulturarv. Det er bevisst brukt både samisk, norsk og latinsk som språk.
 
 

“Biejjien vuelie – Solkvad” ble urframført på Voss i 2011. Musikken var et bestillingsverk til Osafestivalen det året.Tidligere redaktør av Spelemannsbladet, Kjell Bitustøyl sa i forbindelse med konserten;
Det har seg slik at det meste av det Frode Fjellheim tek i vert til gull. Og dette veit eg noko om, for eg har skrive mykje om han!

På CD´en finner du et stjernelag av musikere:

Ulla Pirttijärvi og Frode Fjellheim er utøvere med fotfeste i hver sin del av det samiske området, mens Berit Opheim er en av våre fremste utøvere innen norsk folkemusikk. Andreas Aase er en særegen gitarist som har jobbet med å videreutvikle stedegen tradisjonsmusikk på sitt instrument. Hildegunn Øiseth bruker på noen satser bukkehornet for å framheve ur-lyden, alt understøttet av Hans Hulbækmo´s utsøkte trommespill.

 
 

VERDEN ER IKKE SÅ VERST
Hos mange musikanter forsvinner grensene mellom verdensmusikk og jazz i stadig større grad. Bugge Wesseltoft og Frode Fjellheim er to av dem.

Tangentmannen, vokalisten og joikeren Frode Fjellheim har samiske røtter. I 2004 g han oss “Aejlies Gaaltije”, en musikalsk messe som kombinerte samisk musikktradisjon med elementer fra den europeiske kirkemusikken. Det endte med strålende mottakelse og Spellemannpris. “Biejjien vuelie” er på mange måter en oppfølger – et bestillingsverk for Osafestivalen på Voss i 2011.

I tillegg til å synge/joike sjøl har Fjellheim med seg samiske Ulla Pirttijärvi og folkemusikeren Berit Opheim på joik og vokal samt Hans Hulbækmo på trommer og perkusjon, Hildegunn Øiseth på bukkehorn og trompet og Andreas Aase på gitar og bouzouki. Tekstene er både på samisk, norsk og latin og de forskjellige “stemmene” gjør dette til en unik opplevelse – noen ganger også med et kor som er lagt på i etterkant. Mye av dette er nemlig henta fra uroppførelsen på Voss.

Det er alltid en stemning over musikken Frode Fjellheim byr oss som han er helt aleine om. Som i Bugges verden så ligger jazzen og dens unike improvisasjonselement også sentralt i Fjellheims uttrykk. Begge lykkes voldsomt – på hvert sitt vis.

Tor Hammerø "Nettavisen - side2.no" 12/11-13

nb_NONorsk bokmål
Powered by TranslatePress
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop